Eeuwenoude traditie

Ashtanga yoga is een yogavorm die al werd beschreven door Patanjali in zijn Sutra’s . Ashtanga Yoga bestaat vermoedelijk al 5000 jaar, maar is sinds 1927 weer op de kaart gezet door Sri K. Pattabhi Jois en Sri Krishnamchary. Sri Krisnamchary ontdekte de Yoga Kuruntha, een eeuwenoud manuscript waarin een methode van duizenden jaren geleden wordt beschreven.

 

Ashtanga betekent de acht ledematen of het achtvoudige pad. 

• Yama (morele code - zelfbeheersing)
• Niyama (zuivering en leer)
• Asana (integratie van lichaam en geest door fysieke activiteit)
• Pranayama (beheersing van de ademhaling)
• Pratyahara (beheersing van de zintuigen)
• Dharana (concentratie)
• Dhyana (meditatie)
• Samadhi (contemplatie - de stille staat van gedachteloos bewustzijn)


Ashtanga Yoga is een dynamische opeenvolging van houdingen, die beoefend worden met gelijktijdige ademhaling. De houdingen zijn allemaal verbonden door de beweging die ‘vinyasa’ genoemd wordt. Door de concentratie op de ademhaling en de aaneenschakeling van bewegingen te houden, heeft dit als gevolg dat er een ontbroken stroom van bewegingen ontstaat. Dankzij deze flow van bewegingen ontstaat er een soort van innerlijke sensatie van het lichaam, waardoor de geest stil wordt en zich geleidelijk in een bewegende meditatie gaat bevinden.

 

Waar bestaat Ashtanga Yoga uit?

De Ashtanga houdingen bestaan uit een aantal setjes van zonne- groeten, staande houdingen, zittende houdingen en liggende / omgekeerde houdingen. Daar de serie altijd hetzelfde is zorgt deze herhaling ervoor dat de lichaamscellen het in hun interne geheugen opslaan. Op deze manier leren we ons lichaam goed kennen en wat voor effect het beoefenen van Ashtanga Yoga precies op ons heeft. Binnen Ashtanga is er daardoor minder ruimte voor individuele variatie. De houdingen kunnen wel aangepast worden naar de ervaring en behoefte van de student. 

Ashtanga Yoga ontwikkeld kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en zorgt tegelijkertijd voor zuivering van het lichaam dankzij het transpireren. De sleutel is het vinden van balans tussen rust en inspanning tijdens het beoefenen van een bepaalde houding, alsmede het praktiseren van Ashtanga Yoga als een geheel.

Wanneer je je concentreert op het natuurlijke geluid en ritme van de ademhaling in combinatie met het kijken naar één punt in je blikveld (ook wel dristhi genoemd), leer je op den duur te mediteren in beweging. Ashtanga Yoga kan je helpen om de connectie tussen lichaam en geest te begrijpen.

Practice and all is coming" 

     Sri.K. Pattabhi Jois.